Pod kapotou vášho auta nájdete aj také súčiastky, o ktorých neskúsený šofér netuší. Jednou z nich je aj EGR ventil. EGR je anglická skratka zo slov Exhaust Gas Recirculation. Pri niektorých modeloch, respektíve značkách sa môžete stretnúť aj so skratkou AGR, čo v nemčine znamená Abgasrückführung. Slovenským ekvivalentom pre obe skratky je recirkulácia výfukových plynov.
S dôrazom, ktorý kladie väčšina vyspelých štátov na kontrolu emisií motorových vozidiel, naberá EGR čoraz väčšie opodstatnenie. Nemusíte byť ekologický nadšenec, no ak vlastníte auto so spaľovacím motorom, skôr či neskôr sa do kontaktu s EGR dostanete.
Na čo vlastne slúži EGR
Systém EGR má za úlohu cirkulovať časť výfukových plynov späť do spaľovacieho priestoru. Kvôli prepojeniu sacieho potrubia s výfukovým potrubím, do ktorého vnikajú plyny, sa v spaľovacom priestore znižuje obsah kyslíka - je už totiž spálený. To má za následok zníženie teploty pri spaľovaní a nižší podiel oxidu dusíka.
Funkcia EGR ventilu
Samotný EGR systém môže mať rôzne formy, väčšinou sa stretnete s interným aj externým EGR. Funkcia interného EGR je postavená na prekrížení ventilov, kedy pri vyfukovaní dochádza k čiastočnému pootvoreniu sacieho ventilu, vďaka čomu do potrubia prenikne časť výfukových plynov. Počiatočné interné EGR systémy fungovali pneumaticky a nebolo ich možné jednoducho kontrolovať ani korigovať. Dnes využívajú interné EGR systémy, ktoré sú už pokročilejšie, najmä zážihové motory.
Ak sa vo vašom aute náhodou vyskytla chyba s EGR systémom, je veľmi pravdepodobné, že máte vonkajšie EGR, ktoré sa využíva častejšie. Práve v tomto prípade hovoríme o EGR ventile, ktorý funguje ako súčiastka zabezpečujúca recirkuláciu spálených plynov. Podľa typu motora sa recirkulácia rôzni, pre benzínové motory je objem cirkulovaných spalín do 20 %, pre dieslové motory však môže byť až do objemu 50 %.
EGR ventil patrí medzi tie súčiastky, bez ktorých by ste dokázali jazdiť, niektorí kritici dokonca oponujú tým, že ešte efektívnejšie. S vyšším obsahom kyslíka v motore a s vyššou teplotou bude, logicky, aj výkon vyšší. Problémom je v tomto prípade práve množstvo oxidu dusíka, ktorý sa snažia rôzne legislatívne smernice týkajúce sa dopravných prostriedkov a ich dopadu na životné prostredie minimalizovať. No aj kritici musia uznať, že EGR ovplyvňuje jazdu len v istom prevádzkovom režime motora a pri určitej teplote.
Ako to už býva, aj súčiastka, ktorá nemá priamo vplyv na vašu jazdu (s čím by mohli ale niektorí milovníci rýchlosti a efektívnej jazdy nesúhlasiť) sa rada pokazí. EGR ventil v tomto nie je žiadnou výnimkou, a ak by bol, tak len v tom negatívnom zmysle. Veľmi často sa totiž zanáša. Dobrou správou však je, že vám mechanik môže celkom jednoducho diagnostikovať poruchu a vyčistiť ho.
Porucha EGR ventilu
O vážnejšiu poruchu EGR ventilu, najmä toho vysokotlakového, si koledujete v prípade, že sa o svoje vozidlo dostatočne nestaráte. A to neznamená len zanedbanie pravidelných kontrol, ale aj tankovanie nekvalitného paliva. Už bežne sa totiž EGR ventil zanáša pevnými karbónovými časticami a olejmi, no s nevhodným palivom tento proces ešte urýchlite.
Zanesenie ventilu bude mať za následok jeho nedoliehanie pri prepúšťaní spalín, a tým pádom sa stratí jeho funkcia. Väčšina novších vozidiel vám tento stav oznámi kontrolkou, keďže základná diagnostika funkčnosti EGR ventilu spočíva v sledovaní, či je otvorený, alebo zatvorený.
Zanesený alebo poškodený EGR ventil môžete spoznať aj podľa jazdných vlastností vášho vozidla, respektíve správania sa a funkcie motora. Nerovnomerný chod motora, trhavé zrýchľovanie - aj to môžu byť prejavy zaneseného ventilu.
Na ventil okrem spalín pôsobí aj vysoké striedanie teplôt, keďže nasáva horúce plyny a s tým súvisiacu vlhkosť v parnom skupenstve. To ovplyvňuje napríklad nekovové časti ventilu, s ktorými sa stretnete pri niektorých špecifických modeloch a ktoré podliehajú opotrebeniu rýchlejšie.
Čistenie alebo výmena EGR ventilu?
V tých najhorších prípadoch nie je možné vyčistenie EGR ventilu a pomôžete si len jeho výmenou. Hovoríme však o zanedbaných servisných prehliadkach a dlhej dobe „divokého jazdenia” bez kontroly a vtedy, keď zlyhala elektronika. Pri zlyhanej elektronike môžete počítať s náhradným EGR ventilom za sumu blížiacu sa k 500 €. Jednoduchšie varianty ventilov potom vymeníte za čiastku okolo 200 €, z čoho bude najvyššou položkou, ako inak, demontáž.
Bežne stačí EGR vyčistiť, teda odkarbonizovať. Tento proces môže prebiehať v ultrazvukovej čističke so špeciálnou kvapalinou, ktorá demontovaný ventil zbaví nečistôt a usadenín.
Jedným z riešení je aj zaslepenie ventilu, ktoré možné nie je úplne najoptimálnejšie, no pri vozidlách s dobrými výsledkami emisnej kontroly nepredstavuje riziko pre životné prostredie. Vždy si však dávajte pozor, aby ste tento zákrok nerobili na vlastnú päsť bez dostatočnej znalosti motora vášho vozidla. Môžete tým nielen „vyriešiť” problém, ale aj ovplyvniť výkon motora.