Pokiaľ jazdíte autom, a nie je to práve formula, určite ste sa už problematiku dezénu riešili aj vy. Podľa dezénu, teda vzoru pneumatiky, môžete zistiť to, v akom období sa pneumatika používa, ako aj to, či sa vám na nej bude lepšie jazdiť na poľnej ceste alebo na diaľnici.
Symetrický dezén
Pri symetrickom dezéne sa nemusíte sústrediť na to, aby sme každú pneumatiku dali na správnu pozíciu. Vďaka faktu, že má rovnaký vzor ako ostatné pneumatiky na vozidle, môžete túto starosť pustiť z hlavy. Taktiež nezáleží na smere, ktorým sa koleso s pneumatikou bude točiť. Symetrický dezén je dnes štandardnou výbavou aút nižšej a strednej triedy. Obľúbenosť si získal najmä vďaka skvelému pomeru cena/výkon.
Asymetrický dezén
Pri tomto type dezénu si musíme dať pozor na to, aby sme dodržali označenie výrobcu. Pneumatiky s týmto dezénom totiž využívajú systém, pri ktorom má každá strana pneumatiky svoju funkciu. Strana smerujúca úreč od vozidla (označenie outside) má za úlohu udržať stabilitu vozidla pri zákrutách a je tiež zodpovedná za vedenie v priamom smere. Druhá strana pneumatiky (označená inside) má zvyčajne funkciu odvádzania vody a prenos brzdných síl na vozovku. Pri asymetrickom dezéne si teda nemusíte dávať pozor na to, či je pneumatika napravo alebo naľavo. Dozrite však na to, aby nápisy outside a inside boli na svojich miestach.
Smerový (šípový)
Tento typ dezénu dostal svoj názov podľa špecifického tvaru, vďaka ktorému môže ľahko odvádzať vodu a sneh pneumatiky. Preto ho vidíme najčastejšie pri zimných pneumatikách. Každá pneumatika má šípkou naznačený smer otáčania, ktorý je dôležité dodržať.
Zdroj: pixabay.com
Hĺbka dezénu
Hĺbka dezénu pri nových pneumatikách dosahuje zväčša 7 až 8 mm. Pri športových, nízkoprahových pneumatikách je hĺbka dezénu už z výroby nižšia. Naopak, pri zimných pneumatikách sa pohybuje výška dezénu dokonca medzi 9 až 10 mm.
Kedy je načase vymeniť pneumatiku?
Minimálna hĺbka dezénu je stanovená zákonom. Pri letných pneumatikách je to 1,6 mm, pri zimných pneumatikách sú to 3 mm. Dôvod je jasný. Pri zimných pneumatikách musí byť hĺbka dezénu vyššia, pretože jeho úlohou je odvádzať z pneumatiky sneh a vodu. Ak by teda nebol dostatočne hlboký, hrozilo by, že nestihne včas odviesť vodu z pneumatiky a tak dôjde k tzv. aquaplaningu a následnej strate kontroly nad vozidlom. Toto riziko sa v zimnom období zvyšuje.
Pamätajte na to, že zákonom dané normy sú nevyhnutné minimum. Ak ich nedodržíte, môžete čeliť pokute a v prípade autonehody aj strate poistenia. Preto odporúčame pri letných pneumatikách hĺbku aspoň 3 mm pri zimných pneumatikách 4 mm.
Zdroj: pixabay.com
Celoročné pneumatiky
Pri otázke výšky dezénu na celoročných pneumatikách je dôležité myslieť na to, že v lete stačí minimálna hĺbka 1,6 mm. V zime sa musíte dbať na to, aby minimálna hĺbka mala aspoň 3 mm, teda rovnako ako to platí pre zimné pneumatiky.
Tlak v pneumatikách
Ďalším faktorom, ktorý vplýva na opotrebovanie dezénu, je tlak vzduchu v pneumatikách. Často sa stretávame s nerovnomerným opotrebovaním dezénu pneumatiky. Dôvodom je väčšinou prehustená alebo podhustená pneumatika. Ak spozorujete väčšie opotrebovanie dezénu pri okrajoch pneumatiky, s najväčšou pravdepodobnosťou ju nemáte dostatočne nafúkanú. To má za následok kontakt pneumatiky s vozovkou najmä na jej okrajoch, čo vyústi v nadmerné opotrebovanie okrajov pneumatík.
Pri správnom tlaku vzduchu je pneumatika zaťažovaná rovnako, a tak nebudete pozorovať nadmerné opotrebovanie v jej rôznych častiach. Pri vysokom tlaku v pneumatike bude nadmerne opotrebovaná práve v strede, čo bude mať taktiež za následok rýchlejšie ojazdenie a znehodnotenie pneumatiky.
Ako správne merať hĺbku dezénu
Je prirodzené, že čím dlhšie budete s pneumatikou jazdiť, tým viac sa dezénu opotrebuje. Preto je dôležité hĺbku dezénu pravidelne kontrolovať. Hĺbku dezénu meriame tzv. hĺbkomerom. Meranie je dôležité uskutočniť v hlavných dezénových drážkach. Tým sa rozumejú priebežné drážky, ktoré sú opatrené indikátorom TWI, čo sú malé prechodové mostíky rozmiestnené rovnomerne po obvode pneumatiky. Keď mostíky splynú s dezénom je najvyšší čas pneumatiku vymeniť. Tieto mostíky sú z bočnej strany označené šípkou s písmenami “TWI”.
Zdroj: pixabay.com
Segmenty pneumatík
Ekonomický segment (budgetový)
V tejto triede sa nachádzajú pneumatiky, ktoré sú určené nenáročným vodičom, pričom hlavným kritériom je pomer cena/výkon. Tieto pneumatiky majú dobré jazdné vlastnosti a relatívne dlhú životnosť za priaznivú cenu.
Stredný segment
Pneumatiky v tomto segmente sa vyznačujú vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami a výhodnou cenou. Pri pri týchto pneumatikách je kladený vysoký dôraz na kvalitu a výkonnosť. Je to zároveň najpredávanejší segment pneumatík.
Prémiový segment
Do tohto segmentu spadajú najuznávanejších značky pneumatík. Tieto pneumatiky sú určené najmä pre drahé vozidlá. Majitelia pneumatík pozerajú v prvom rade na kvalitu prevedenia a výdrž pneumatík. Cena je pre nich druhoradá.
Segmenty pneumatík majú svoj zmysel. Nie je namieste kúpiť si drahé vozidlo a potom ho vybaviť lacnými pneumatikami za vidinou šetrenia financií. Pneumatiky udržujú vozidlo na ceste a z dôvodu vyššej bezpečnosti je dôležité pri ich kúpe rozumne investovať.